door René de Munck
PAPENDRECHT – “Het plan omvat veel goede voornemens, maar de vraag is wel hoe gaan we tot alle plannen komen”, vroeg raadslid Jacco van den Boogaart (GroenLinks) zich donderdagavond 12 oktober 2023 af bij de behandeling van het vervangende voorstel Mobiliteitsplan Papendrecht 2035. Hij vroeg speciale aandacht voor mensen die wat minder mobiel zijn. Van den Boogaart: “Het zit wel overal in maar niet specifiek genoeg, het verdient een apart hoofdstuk. Betrek de WMO advies raad en de organisatie ongehinderd er direct bij voordat u naar de tekentafel gaat.” Hij kreeg hier de steun van de SGP-fractie voor. Raadslid Theo Wolters (PvdA) vroeg aandacht voor het openbaar vervoer. Hij vindt dat alle wijken goede opstapplaatsen moeten krijgen en stelde het college de vraag om borging daarvoor. “Het toenemend gebruik van elektrische stoepjes en fadbikes geven steeds vaker een onveilig gevoel. Hij vraagt om handhaving”, aldus Wolters.
Hier is wethouder Arno Janssen (PAB) van Verkeer en Vervoer aan het woord. (Foto René de Munck / Papendrecht24)
Veel fracties gaven aan dat het een mooi plan is en stelden vervolgens zeer veel detailvragen over specifieke straten en fietspaden, die zij graag ook nog willen verwerkt zien in de plannen. De fractie van PAB bij monde van Martin Verwey had met name veel vragen. Raadlid Peter-Jan van der Giessen (VVD) vond dat de hoofdwegen structuur goed op orde is, waarom wordt er dan toch noch zoveel geld aanbesteed. Ook hekelde hij de hoeveelheid onderzoeken die worden gedaan. Met name de kosten daarvoor. “Zijn die wel reëel?”, vroeg hij. Raadslid Yorick Hardenbol-Kroek (D66) sloot de eerste termijn af. Hij zocht naar een nog langer perspectief dan 2035. “Waar in het plan wordt gesproken over prioritering van de fiets”, aldus Hardenbol, “Waarom staat er dan bij ‘indien dit kan’?. Hij concludeerde dat dat als gevolg kan hebben dat er alleen alleen verbeteringen voor de auto worden gerealiseerd.
Beantwoording
Wethouder Arno Janssen (PAB) van Verkeer en Vervoer beantwoordde namens het college. Hij begon met de vaststelling dat hij vandaag al 7000 stappen had gezet. Hij ziet het plan als goed, maar ook als leidraad hoe het nog beter kan. Janssen benadrukte wel dat de uitvoering alleen kan ‘als we een wijk of straat gaan onderhouden’. “Natuurlijk zullen kleine aanpassingen zoveel mogelijk direct worden doorgevoerd. Zonder daar een speciaal project van te maken wat wellicht eerst weer door de planmolen moet”, sprak Janssen. Over het onderwerp gehandicapten en minder mobiel zijn, benadrukte hij dat het altijd als eerste in de plannen wordt beoordeeld. De vraag om dit samen met de organisatie ongehinderd te doen, vindt hij een goed idee. Janssen: “Eén beter openbaar vervoer spreekt voor zich maar de gemeente is hier in grote mate afhankelijk van de provincie.” Hij benoemd de aanpak van de Antonie Fokkerweg als voorbeeld om de fiets daar nadrukkelijk in de voorrang te brengen en minder nadruk op de auto. Maar ook een vrij liggend voetpad komt in beeld. Gelet op de groei van de activiteiten (groei bedrijfsleven) rond de weg wordt prioritering aan dit project gegeven. Terzijde informeert hij de raad dat dat plan ieder jaar door de raad wordt geagendeerd, waardoor kleine nuances altijd mogelijk zijn maar een volledige evaluatie komt volgens Janssen pas over vier jaar. Het mobiliteitsplan gaat uit van Stappen Trappen Ov Maas en Privé auto (STOMP-principe). Dat gaat er uiteindelijk volgens Janssen toe leiden dat het parkeren aan de rand van de wijken gaat plaatsvinden. “Alle andere vervoersbewegingen gaan dan te voet of per fiets. Wat dan ook weer met zich meebrengt dat de wijken daardoor vergroenen.” In de tweede termijn kwamen er geen nieuwe zaken in beeld en daarmee werd het onderwerp afgehandeld en gaat nu door naar de besluitvormende raadsvergadering.