Boskalis wint opdracht verbreden A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide

PAPENDRECHT – Boskalis gaat de snelweg A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide verbreden in opdracht van Rijkswaterstaat. Dat maakte het Papendrechtse bedrijf maandag 28 augustus 2023 bekend. Deze verbreding naar twee keer drie rijstroken plus vluchtstrook is noodzakelijk om de doorstroming van de enige noord-zuid snelwegverbinding in Zuid/Midden-Limburg te verbeteren. De opdracht kent een contractwaarde van circa € 190 miljoen met naar verwachting een doorlooptijd tot eind 2027.

Boskalis zal over een traject van circa twintig kilometer een structurele verbreding realiseren door de huidige weg met spitsstroken op te waarderen tot een snelweg met twee keer drie rijstroken met vluchtstroken. (Foto Boskalis)

Als gevolg van de verbreding moeten elf kruisende viaducten voor verkeer geheel worden vervangen. Tevens wordt de verbindingsboog van de A73 naar de A2 verbeterd en met de aanleg van faunapassages wordt de ecologische verbinding hersteld tussen nu nog versnipperde stukken natuur.

Onderscheidend
In zijn aanbieding was Boskalis onderscheidend door de focus op het beperken van de verkeershinder en de aandacht voor de leefbaarheid van de omgeving zowel tijdens de bouw- als gebruiksfase. Peter Berdowski, CEO Boskalis: “We zijn verheugd dit omvangrijke infraproject voor Rijkswaterstaat te mogen uitvoeren en daarmee een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Midden- en Zuid-Limburg. De toepassing van innovatieve oplossingen en een projectaanpak waarin leefbaarheid voor de omgeving en veiligheid voor onze medewerkers en de weggebruikers een centrale rol spelen waren onderscheidend bij de gunning. Met onze jarenlange expertise op het gebied van grondverzet, grondstoffen, wegenbouw en bouw van civiele kunstwerken kijkt ons team van gepassioneerde collega’s uit naar het uitvoeren van dit belangrijke project.”

Gefaseerde aanleg
De A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide verbindt Zuid- en Midden-Limburg met de rest van Nederland en het buitenland. De snelweg bevindt zich in het smalste stukje van Nederland: van de Duitse tot Belgische grens is Nederland hier niet breder dan 4,8 kilometer. De fasering van de werkzaamheden zal naar verwachting bijdragen aan een veilige werkplaats, een goede doorstroming en daarmee een beperkte hinder voor het verkeer. Bij de aanleg staat het gebruik van duurzame bouwmaterialen en circulariteit centraal en zal op projectonderdelen emissieloos materieel worden ingezet. Ter vergroting van de veiligheid tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zal gebruik worden gemaakt van de Go-Barry, een mobiele op afstand bestuurbare wegafzetting die Boskalis in samenwerking met Rijkswaterstaat heeft ontwikkeld.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld