door René de Munck
PAPENDRECHT – De vergadering van de gemeenteraad werd donderdagavond 11 juli 2024 afgesloten met een motie vreemd aan de orde van de dag van de fractie van Onafhankelijk Papendrecht (OP). Deze ging over de verkeersafhandeling bij de Rotonde BK-weg – Veerweg. Dat loopt volgens OP niet optimaal.
De gemeenteraad koos in november 2022 voor de zogenaamde optimale variant, die destijds werd gezien als het meest effectief. Deze variant leverde volgens de inzichten van toen de meeste winst op qua verkeersveiligheid. Sinds de opening van de vernieuwde rotonde vinden er nog steeds flink wat (bijna) ongelukken plaats tussen fietsers en auto’s.
Frustrerend en verwarrend
In de motie voerde OP tal van punten aan. De rotonde heeft een dode hoek voor vrachtwagens en bussen die komende vanaf De Lage Waard en rechtsaf slaan de Veerweg op. De bocht in het fietspad is te kort voor goed zicht van de chauffeurs. Automobilisten verlenen in sommige gevallen niet op tijd voorrang bij flankongevallen, zoals destijds in de verkeersveiligheidsanalyse te lezen viel. Het is voor automobilisten haast ondoenlijk, frustrerend en verwarrend als zij de rotonde op- en afrijden en daarbij tegelijkertijd naar rechts én naar links moeten kijken. Door het tweerichtingsverkeer van fietsers op de rotonde zijn veiligheidsconflicten in de praktijk van alledag niet te voorkomen, getuige de aanrijdingen die hebben plaatsgevonden.
Veiliger maken
OP stelde voor om alsnog een fietspad vanaf de rotonde in de richting van het voormalige politiebureau bij de Poldermolen aan de noordwestzijde van de rotonde aan te leggen. Dat aan de zuidzijde van de rotonde alsnog het tweerichtingsverkeer moet worden beëindigd ten gunste van éénrichtingsverkeer (‘tegen-de-klok-in’) op de gehele rotonde. OP vond dat al het fietsverkeer in de tegenovergestelde richting van de klok (‘tegen-de-klok-in’) moet gaan rijden, net als het gemotoriseerde verkeer op de rotonde. Door al het verkeer ‘tegen-de-klok-in’ van de rotonde gebruik te laten maken, voorkom je volgens OP veiligheidsconflicten en daarmee wordt de rotonde veiliger voor de verkeersdeelnemers.
Geen steun
De verschillende fractie’s hadden hun bedenkingen bij het voorstel van OP, de verantwoordelijke wethouder Arno Janssen (PAB) van Verkeer en Vervoer vatte deze samen. “Het is nog maar een jaar geleden dat deze rotonde is opgeleverd, volgens de ongevalcijfers is het er niet onveiliger geworden. Er komen nog een paar aanpassingen die al in het oorspronkelijk plan zaten. De bushalte wordt aangepast en de brug gaat er nog tussenuit. Natuurlijk wordt er de komende jaren nog gemonitord”, sprak Janssen, die de motie ontraadde. Het lijkt volgens Janssen dat deze motie is gebaseerd op gevoelens, maar niet op feiten. Janssen: “Maar de belangrijkste reden is dat wanneer de motie wordt uitgevoerd de fietsers in veel gevallen drie keer een weg moeten passeren als gevolg van het in een richting rondfietsen. Juist dat laatste is door de nu het nu twee richting fietsen juist voorkomen. Het was dan ook geen verrassing dat alleen de fractie van OP voor de motie was, alle andere fracties stemden tegen.