PAPENDRECHT – “Hou het leefbaar bij het Slobbengors!”, luidt de motie van de lokale partij Onafhankelijk Papendrecht (OP), die donderdagavond 29 februari 2024 in de gemeenteraad wordt gebracht, waarin wordt opgeroepen om de leefbaarheid bij het Slobbengors te garanderen.
GKN/Fokker in Papendrecht. De inbreng van de motie heeft alles te maken met (agendapunt 13 donderdagavond) de volgende fase van samenwerking tussen de gemeente Papendrecht en de onderneming GKN/Fokker. (Stockfoto)
In 2021 stelde het college volgens OP dat werknemers die naar de Fokker locatie moesten reizen ook meer druk op het verkeer / vervoer betekende, met name rond de locatie Slobbengors. Het probleem dat het al druk was in de gemeente werd toen al door het college onderkend. Er zou gekeken worden naar de effecten op bijvoorbeeld de mobiliteit en de zorg voor de leefbaarheid van Papendrecht was hierbij belangrijk. Er zou worden bekeken of een experiment met vervoer over water een optie was. De regio Drechtsteden had middelen vrijgemaakt voor ‘innovatief vraaggericht vervoer’. “Het college stelde toen dat de parkeergelegenheid op het terrein van GKN Aerospace/Fokker voldoende was voor de extra werknemers die met de auto zouden komen. We hebben gezien dat de gemeente (en Fokker) dezer dagen kennelijk niet goed zijn voorbereid op de komst van de extra 1100 werknemers.
Parkeer- en verkeersbewegingen
OP roept op de motie te steunen overwegende dat al in 2021 bekend was bij de gemeente dat dit eraan zat te komen, het gemeentebestuur niet adequaat heeft geanticipeerd op de ontstane situatie en desondanks nu slimme maatregelen nodig zijn om de problemen te keren. “Maar ook dat omwonenden – bedoeld worden de bewoners in de omgeving van de fabrieksvestiging van GKN Fokker – bij het Slobbengors ernstige overlast ervaren door de toegenomen parkeer- en verkeersbewegingen, het aantal verkeersbewegingen het gevolg is van de overheveling van de vestigingen van Fokker uit Hoogerheide en Helmond, het gaat om zo’n 1100 werknemers en als gevolg daarvan de leefbaarheid en de veiligheid ter plekke zienderogen zijn verminderd”, schrijft OP.
Conclusies
OP stelt concluderend dat de gemeente een rol toekomt om de klachten van de omwonenden weg te nemen en de ervaren overlast te beteugelen, de gemeente, in overleg met Fokker, een rol toekomt om snel extra parkeerplekken tot stand te brengen zodat de directe overlast door parkeren teruggedrongen kan worden en de gemeente, in overleg met Fokker, een rol toekomt om verkeerskundige maatregelen te treffen zodat de veiligheid van de weggebruikers gewaarborgd blijft. Verder dat de gemeente, in overleg met Fokker, een rol toekomt om te onderzoeken welke maatregelen te treffen zodat de omwonenden goed worden geïnformeerd over de te nemen maatregelen en de gemeente een rol heeft om de (kwaliteit van de) communicatie met de omwonenden te verbeteren.
Reeks maatregelen
OP wil dat de volgende (ad-hoc) maatregelen worden genomen: versneld in het hele gebied (van het Westeind tot de Havenstraat/Eilandstraat) een 30-km zone in te stellen, ter verbetering van de veiligheid, geen grote bussen of vrachtauto’s meer over de Slobbengorsbrug te laten rijden en parkeerdekken aan de Anthony Fokkerweg te bouwen om parkeerproblemen op te lossen. Verder wordt voorgesteld om te zorgen dat bewoners aan het Westeind veilig de oprit bij hun huis kunnen verlaten, op het Westeind een snelheidsmeter terug te plaatsen om de snelheden inzichtelijk te maken en de middelen uit de Regiodeal die vrijgemaakt zijn voor ‘innovatief vraaggericht vervoer’ in te zetten om het vervoersprobleem ter plekke op innovatieve wijze aan te pakken. Ook de uitkomsten van het experiment met vervoer over water naar Papendrecht toe te passen, zodat er meer mensen via het water (over de rivier) kunnen komen, zo daar al geen sprake van is (denk aan de Waterbus die al op en neer vaart tussen de gemeenten van de Drechtsteden) en te onderzoeken of door het nemen van plaatselijke verkeersmaatregelen het verkeer in betere en veiligere banen geleid kan worden;
Verzoek aan college
Het College van B & W wordt gevraagd om de leefbaarheid in de betreffende wijken rondom het Slobbengors snel terug te laten keren, betere communicatie tot stand te brengen met de omwonenden en de voorgestelde ad-hoc maatregelen spoedig in gang te zetten. Ook de door omwonenden ervaren overlast (parkeren/verkeer/veiligheid) een halt toe te roepen en de gemeenteraad op de hoogte houden van de ontwikkelingen. De vergadering van de gemeenteraad is in het gemeentehuis aan Markt 22 en is openbaar.