Oplossing onderwijs; schakelklas voor kinderen met ontwikkelingsachterstand

PAPENDRECHT – De bestuurders van gemeente Papendrecht, Samenwerkingsverband Drechtsteden (SWV), Stichting Christelijk Onderwijs Papendrecht en Sliedrecht (SCOPS) en Openbaar Primair Onderwijs Papendrecht en Sliedrecht (OPOPS) ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst voor het realiseren van een tussenvoorziening in het onderwijs. Specialisten in Passend Onderwijs (SPON) is hierbij een ondersteunende partner.

Een foto van de ondertekening is er niet. Wel van de locatie. Deze tussenvoorziening wordt gefaciliteerd in een lokaal van CKC Prins Floris, locatie Zuidkil. De tussenvoorziening begint binnenkort. (Foto gemeente Papendrecht)

Deze tussenvoorziening wordt gefaciliteerd in een lokaal van CKC Prins Floris, locatie Zuidkil. De tussenvoorziening start binnenkort.

Zachte landing
De tussenvoorziening is een schakelklas voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand die nog niet klaar zijn voor het regulier basisonderwijs, kinderen die vastlopen in groep 1 of 2 van het regulier basisonderwijs of kinderen die uitstromen uit een zorginstelling en waarbij twijfel is over de passende plek in het onderwijs. Arjan Kosten (SGP) van Onderwijs: “Met de realisatie van deze tussenvoorziening bieden we kinderen, waarbij de stap richting regulier onderwijs nog te groot is, onder andere een zachte landing in het onderwijs en voldoende ontwikkeltijd voor het bereiken van de schoolse voorwaarden.”

Inclusiever onderwijs
Stefan de Crom, directeur-bestuurder Samenwerkingsverband Drechtsteden: “Het SWV streeft naar onderwijs voor iedereen. De tussenvoorziening betekent dat we als gemeente Papendrecht en het onderwijs samen toewerken naar inclusiever onderwijs.” Jannes Berghout, College van Bestuur SCOPS: “Met deze tussenvoorziening zetten we een belangrijke stap richting inclusiever onderwijs. We bieden kinderen de tijd en ondersteuning die ze nodig hebben om succesvol door te stromen naar het regulier onderwijs. Door deze samenwerking kunnen we onze gezamenlijke expertise benutten om kinderen een kansrijke start te geven, zodat ze op hun eigen tempo kunnen groeien en ontwikkelen.”

Twaalf leerlingen
Cindy Ligt, bestuurder OPOPS: “Door onze krachten te bundelen en samen rondom het kind te staan, zorgen we voor een kansrijke start en toekomst. Daar werken we dagelijks binnen onze kindcentra in samenwerking met ouders en (wijk-)partners.” De groep bestaat uit maximaal twaalf leerlingen die maximaal één jaar begeleid worden door een leerkracht vanuit het primair onderwijs en een begeleider vanuit de zorg of het onderwijs. Daarbij worden ze ondersteund door een orthopedagoog van het SWV. 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld