door René de Munck
PAPENDRECHT – De gemeenteraad van Papendrecht kwam donderdagavond 12 oktober 2023 bij elkaar voor een oordeelsvormende vergadering. Op de agenda stond de begroting 2024-2028. Voor het jaar 2024 en 2025 wordt er een positief resultaat verwachting en vanaf 2026 wordt er een oplopend tekort verwacht tot € 2,25 miljoen in 2028. Maar het tekort hangt nauw samen met de uitkering vanuit het rijk.
De bespreking van de begroting 2024-2028. Links wethouder Sophia de Keijzer (VVD) van Financiën. Rechts naast haar wethouder Arjan Kosten (SGP) van Afvalbeleid. (Foto uit video Gemeenteraad Papendrecht)
Fractievoorzitter Chris Grimmius (GroenLinks) vond het verstandig dat het college het tekort in 2026 ook letterlijk presenteerde. Dit om aan het rijk een signaal af te geven dat de nood hoog is. Dat is ook het advies van de landelijke gemeente organisatie (vng). De andere fracties sluiten hierbij aan. PvdA en D66 maken zich zorgen over de voorspelde verlaging van de afvalstoffen tarieven. Maar in de begroting blijkt dit niet. De optelsom van het vaste en het variabele deel, de heffing per zak, is niet lager dan die van 2023. De vraag is dan, waar zit de beloning voor de bewoners om het afval beter te scheiden. Martin Verweij (PAB) vroeg om meer ruimte in de begroting om meer toezicht en handhaving te realiseren.
Tarief
Na een schorsing van twintig minuten kwam het college met antwoorden op de door de raad gesteld. Veel van de vragen gaan over onduidelijkheden in het stuk, veelal wordt door nogmaals de tekst uit de begroting voor te lezen en daar dan een verduidelijking op te geven, als antwoord gegeven. De fractie’s hebben veel zogenaamde technische vragen gesteld. Met name de beantwoording vraagt soms een verduidelijking. Wethouder Arjan Kosten (SGP) van Afvalbeleid beantwoordde de vragen omtrent de afvalstoffen heffing. Het tarief moet volgens een uitgangspunt van de raad gebaseerd zijn op éénpersoons-, tweepersoons- en een meerpersoonstarief zijn. Het vaste tarief blijft gelijk aan 2023 het variabele tarief wordt gedifferentieerd volgens de regels door de raad bepaald. Hij wijst de raad erop dat zij soms appels en peren met elkaar vergeleken. “U moet wel alle kosten die de gemeente maakt meerekenen en dat is niet alleen het verwerken van de afvalzak maar ook bijvoorbeeld straatveger ophalen van oud papier etc. Als je dat allemaal mee weegt, dan zijn de tarieven in 2024 lager, maar dat hangt wel samen met het individuele gedrag van de inwoners. Beter scheiden scheelt geld”, aldus Kosten.
Oplopend tekort
Burgemeester Margreet van Driel gaf antwoorde op een vraag om meer inzet van handhaving. Zij stelt dat zíj uitvoering geeft aan de opdracht van de raad. Wel zegt zij dat de vraag relatief is naar meer handhaving. “Maar het is geen doel op zich van het college om meer inzet”, aldus Van Driel. In de tweede termijn van de raad vroegen meerdere partijen zich af wanneer wordt gekeken naar ombuigingen die mogelijk noodzakelijk zijn, omdat de meerjarenbegroting een oplopend tekort laat zien. Wethouder Sophia de Keijzer (VVD) van Financiën ging hier niet al te diep op in. Ze kwam donderdagavond niet verder dat het college graag een sluitende meerjarenbegroting ziet.